AU - gheisary, zahra AU - sahebdel, hossein AU - ebrahimpour, majid TI - Qualitative Study of Family and School Predisposing Factors of High-risk Substance Use Behavior in Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - etiadpajohi JN - etiadpajohi VO - 15 VI - 62 IP - 62 4099 - http://etiadpajohi.ir/article-1-2576-fa.html 4100 - http://etiadpajohi.ir/article-1-2576-fa.pdf SO - etiadpajohi 62 AB  - هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه کیفی عوامل زمینه­ ­ساز خانوادگی و آموزشگاهی رفتار پرخطر مصرف مواد در دانش آموزان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت داده­ها کیفی از نوع روش زمینه­ای استراوس و کوربین (1997) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول و دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 بود. تعداد 18 نفر با استفاده از روش نمونه­ گیری هدفمند (نمونه گیری نظری) و با توجه به ملاک ­های ورود و خروج انتخاب شدند. همچنین ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده­ ها با استفاده روش­های کدگذاری باز، محوری و انتخایی صورت گرفت. یافته ­ها: در تجزیه و تحلیل در مرحله کدگذاری باز 101 کد شناسایی شدند، که در کدگذاری محوری و براساس شباهت موضوعی 13 زیر مقوله و در نهایت در مرحلۀ کدگذاری انتخابی 5 مقوله انگیزه پایین دانش ­آموز و والدین، جو نامطلوب آموزشگاه، آموزش­های نامطلوب در آموزشگاه، همسالان و دوستان نامناسب و وجود قوانین معیوب در آموزشگاه شناسایی شد. نتیجه ­گیری: مجموعه عوامل زمینه­ ساز خانوادگی و آموزشگاهی سهم چشمگیری در بروز و تداوم رفتار پرخطر مصرف مواد در دانش ­آموزان دارند. به نظر می ­رسد درمانگران، پژوهشگران و مشاوران از یافته ­های پژوهش حاضر می ­توانند برای کاهش و پیشگیری از رفتارهای پرخطر مصرف مواد در دانش ­آموزان استفاده کنند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - etiadpajohi PG - 225 PT - Research YR - 2022