%0 Journal Article %A Momayez, Ahmad Reza %A Golshani, Alireza %A Talebian, Mohammad Hassan %T The Role of Educational Policy-Making in Changing Awareness and Attitude (Risk Perception) in Adolescents and the Youth in Preventing Substance Dependence %J Research on Addiction %V 15 %N 61 %U http://etiadpajohi.ir/article-1-2518-fa.html %R 10.52547/etiadpajohi.15.61.119 %D 2021 %K Addiction, Educational Policies, Awareness, Attitude, Substance, %X هدف: هدف از تحقیق حاضر تعیین نقش سیاست گذاری آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش (درک خطر) نوجوانان و جوانان در پیشگیری از اعتیاد افراد به مواد مخدر بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود و از روش تحقیق آمیخته با رویکرد اکتشافی استفاده شد. در ابتدا با استفاده از روش کیفی با 15 نفر از صاحب ‌نظران حوزه آموزش و روان­ شناسی مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه هدف نوجوانان و جوانان بین 12 تا 35 سال مرد و زن شهرستان ­‌های منتخب استان اصفهان بود، که 384 نفر به ‌صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله ای انتخاب و پرسش ­‌نامه تحقیق بین آن­ ها توزیع شد. تحلیل داده­ها با استفاده تکنیک دلفی صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل ازتکنیک دلفی، 8 شاخص (حساس ­‌سازی، آگاه ­سازی در جلسات آموزش خانواده، آموزش مربیان، شیوه ­های نوین آموزشی، رسانه­ های جمعی، پاکسازی محیط ­های آلوده، الگو‌سازی، و قوانین و مقررات) را شناسایی کرد. نتیجه­ گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که توجه به راهبردهای فرهنگی در قیاس با سایر راهبردها، با تاثیرگذاری بر نگرش جامعه هدف نقش مهمی را در محدودسازی و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر ایفا می ­نماید. %> http://etiadpajohi.ir/article-1-2518-fa.pdf %P 119-144 %& 119 %! %9 Applicable %L A-10-2704-1 %+ Associate Professor, Department of Political Science, Islamic Azad University, Shahreza, Shahreza, Iran. %G eng %@ 2008-4307 %[ 2021