@ARTICLE{Jarahi, author = {jarahi, shima and Madahi, MohammadEbrahim and Godarzi, Mahmoud and }, title = {The Comparison of the Effects of Choice Theory Therapy and Behavioral Activation Therapy with and without Guided Mental Imagery on Resilience in Substance-Dependent Adolescents}, volume = {15}, number = {61}, abstract ={هدف: هدف تحقیق حاضر مقایسه تاثیر درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ­ساز رفتاری با و بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر تاب­ آوری در نوجوانان وابسته به مواد بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل بود. نمونه تحقیق شامل 60 نفر از نوجوانان وابسته به مواد بودکه به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه ­های آزمایش اول (درمان نظریه انتخاب، 15 نفر)، آزمایش دوم (درمان فعال ­ساز رفتاری بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده، 15 نفر)، آزمایش سوم (درمان فعال‌ ­ساز رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده، 15 نفر)، و کنترل (15 نفر) گماشته شدند. شرکت­ کنندگان هر چهار گروه مقیاس تاب آوری کونور-دیویدسون را تکمیل کردند. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه ­گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد بین تاثیر درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ­ساز رفتاری با و بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر افزایش تاب­ آوری در نوجوانان وابسته به مواد تفاوت معناداری وجود داشت، به طوری که درمان فعال ­‌ساز رفتاری با تصویرسازی ذهنی هدایت شده نسبت به درمان نظریه انتخاب و درمان فعال ­ساز رفتاری بدون تصویرسازی ذهنی هدایت شده بر افزایش تاب­ آوری در نوجوانان وابسته به مواد اثربخشی بیشتری داشت. نتیجه‌گیری: در کل، می ­توان گفت که درمان فعال ­ساز رفتاری با تکنیک تصویرسازی ذهنی روش موثرتری بر افزایش تاب ­آوری در نوجوانان وابسته به مواد است. }, URL = {http://etiadpajohi.ir/article-1-2487-fa.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-2487-fa.pdf}, journal = {Research on Addiction}, doi = {10.52547/etiadpajohi.15.61.241}, year = {2021} }