%0 Journal Article %A Mosalman, Mahsa %A Mikaeli, Niloofar %A Mahdavi, Ali %T Predicting Addiction Readiness based on Health Literacy in Students %J Research on Addiction %V 15 %N 59 %U http://etiadpajohi.ir/article-1-2313-fa.html %R 10.52547/etiadpajohi.15.59.43 %D 2021 %K Addiction readiness, Health literacy, Students, %X هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش ­بینی آمادگی به اعتیاد بر اساس سواد سلامت در دانشجویان دانشگاه پیام نور آمل در سال 1398-1397 انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشجویان دانشگاه پیام نور آمل بود که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 118 دانشجوی دختر و پسر با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. مقیاس آمادگی اعتیاد و پرسش ­نامه سواد سلامت برای جمع­ آوری داده ­ها استفاده شدند. یافته­ ها: نتایج حاکی از آن بود که بین آمادگی به اعتیاد و مولفه­های سواد سلامت (دسترسی، مهارت خواندن، فهم، ارزیابی، تصمیم ­گیری و کاربرد اطلاعات) روابط منفی معنی­ داری وجود داشت. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نمره کل سواد سلامت توانست به شکل منفی و معناداری 18 درصد واریانس آمادگی به اعتیاد را پیش­ بینی کند. از بین مولفه ­های سواد سلامت، فهم و تصمیم ­گیری و کاربرد اطلاعات توانستند 21 درصد از واریانس آمادگی به اعتیاد را به شکل منفی و معناداری تبیین کنند. نتیجه ­گیری: می ­توان گفت سواد سلامت از متغیرهای مرتبط با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان می ­باشد که باید در پیشگیری و درمان اعتیاد مورد توجه قرار گیرد. %> http://etiadpajohi.ir/article-1-2313-fa.pdf %P 43-64 %& 43 %! %9 Research %L A-10-1955-3 %+ Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran %G eng %@ 2008-4307 %[ 2021