TY - JOUR JF - etiadpajohi JO - etiadpajohi VL - 12 IS - 50 PY - 2019 Y1 - 2019/3/01 TI - Investigating the Effect of Celebrities’ Attractiveness on the Effectiveness of Addiction Prevention Advertisements TT - بررسی تأثیر جذابیت فرد مشهور بر اثربخشی تبلیغات پیشگیری از اعتیاد N2 - هدف: هدف پژوهش بررسی نقش جذابیت افراد مشهور بر اثربخشی تبلیغات با توجه به عوامل اثرگذار بر جذابیت فرد مشهور است. روش: پژوهش کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی بود. داده ­های پژوهش با روش نمونه‌گیری تصادفی به دست آمد. در این پژوهش از پرسش ­نامه محقق ­ساخته شامل 17 سوال استفاده شد که از روایی محتوایی و روایی سازه برخوردار یود. ضریب آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل ­یابی معادلات ساختاری و از نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. یافته­ ها: یافته ­های پژوهش بیان­ گر آن بود که هر یک از متغیرهای صداقت، آشنایی، دوست‌داشتنی بودن و اعتبار فرد مشهور تأثیر مثبت و معناداری بر پیشگیری دارد. رابطه بین جذابیت فرد مشهور و اثربخشی تبلیغات پیشگیری از اعتیاد نیز مثبت و معنادار بود. نتیجه ­گیری: به­ کارگیری و استفاده از چهره ­های مشهور در تبلیغات پیشگیرانه از اعتیاد مؤثر است. SP - 155 EP - 174 AU - Danaei, A AU - Tayebi Rad, R AU - Khatami, R AU - Ranjbar, R AD - Islamic Azad University Semnan Branch KW - Celebrities KW - Advertisement Effectiveness KW - Addiction KW - Preventive Advertisements. UR - http://etiadpajohi.ir/article-1-1738-fa.html ER -