دوره 2، شماره 8 - ( 11-1387 )                   جلد 2 شماره 8 صفحات 54-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (17176 مشاهده)
طرح مسأله: در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تغییر نگرش دانش آموزان پسرمقطع دبیرستان شهر سیرجان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد مورد بررسی قرار گرفته است. روش: نمونه پژوهش حاضر تعداد 40 دانش آموز از 1 دبیرستان که با اجرای فرم الف پرسشنامه نگرش سنج نسبت به اعتیاد پیش آزمون شدند. 20 نفر از آزمودنی‌ها که نمره بالاتری در پیش آزمون کسب کردند(یعنی گرایش مثبت‌تری نسبت به مصرف مواد داشتند) را در گروه آزمایش و از بقیه دانش آموزان 20 نفر را به طور تصادفی انتخاب و به عنوان گروه کنترل جایگزین شدند و سپس گروه آزمایش به مدت 1 ماه در 8 جلسه مهارت‌های زندگی آموزش داده شد اما بر گروه کنترل هیچ متغیری اعمال نشد. در پایان هر دو گروه توسط فرم ب مقیاس نگرش سنج نسبت به اعتیاد مورد پس آزمون قرار گرفتند. فرضیه های پژوهش توسط روش‌های آماری تحلیل کوواریانس و آزمون t تجزیه و تحلیل شدند . یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که بین نگرش دانش‌آموزان نسبت به سوءمصرف مواد(از نظر شناخت، عاطفه و رفتار) و اعتیاد قبل و بعد از آموزش مهارت‌های زندگی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. به عبارت دیگر، نگرش نسبت به سوءمصرف مواد با آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان پسر تغییر می‌کند. نتیجه‌گیری: تحلیل آماری نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد موثر بوده است.
متن کامل [PDF 1179 kb]   (8638 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/3/18 | پذیرش: 1393/3/18 | انتشار: 1393/3/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.