دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (16812 مشاهده)
هدف: پرخاشگری و رفتارهای برونریزی شده زمینه ساز سوءمصرف مواد و پذیرش نوجوان در گروههای منحرف است. این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش کنترل خشم بر افزایش تابآوری دانشآموزان مقطع متوسطه که در معرض خطر اعتیاد قرار داشتند، صورت گرفت. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه دوم و سوم مقطع متوسطهی شهرستان کبودر آهنگ در استان همدان بود که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر از دانشآموزان به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند و سه پرسشنامهی تابآوری کونور-دیویدسون، پرسشنامهی ابراز صفت-حالت خشم و مقیاس ایرانی آمادگی به اعتیاد بر روی آنها اجرا شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش کنترل خشم موجب افزایش میزان تابآوری در دانشآموزان شده و به تبع آن اعتیادپذیری را کاهش میدهد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشانگر اهمیت کنترل خشم در افزایش میزان تابآوری نوجوانان در برابر مصرف و سوءمصرف مواد است. بنابراین، با اتخاذ رویکردهایی در جهت آموزش کنترل خشم در میان کودکان و نوجوانان، میتوان گام مهمی برای پیشگیری از سوءمصرف مواد و ارتقای سلامت روان در میان نوجوانان برداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/2/31 | پذیرش: 1393/2/31 | انتشار: 1393/2/31