دوره 6، شماره 21 - ( 2-1391 )                   جلد 6 شماره 21 صفحات 46-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (9393 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی 4 روش‌ پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر به روش شناختی‏ـرفتاری اجتماعی، آموزش مهارت‌های زندگی، ارائه پوستر و ارسال پیام کوتاه بر تغییر نگرش و بهبود عزت نفس دانش‌آموزان انجام شده است. روش: در یک طرح شبه آزمایشی تعداد 150 دانش‌آموز از بین دانش‌آموزان ساکن در مجتمع‌های خوابگاهی کمیته امداد استان چهارمحال و بختیاری سال تحصیلی‏90-1389 انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه آزمایش و 1 گروه گواه گمارده شدند (هر گروه 30 نفر) و طی مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون پرسشنامه‌های نگرش نسبت به سوءمصرف مواد و عزت نفس در گروه های انتخابی اجرا شد. داده ها از طریق تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که روش‌های پیشگیری بر تغییر نگرش نسبت به سوءمصرف مواد و بهبود عزت نفس دانش‌آموزان موثر بوده‌اند. در عین حال، نتایج آزمون تعقیبی LSD بیانگر آن بود که هر 4 روش پیشگیری با اثربخشی متفاوت بر تغییر نگرش نسبت به سوءمصرف مواد‏مخدر موثر بوده‌اند، در حالی که تنها روش‌های آموزش شناختی‏ـ‏رفتاری اجتماعی و آموزش مهارت‌های زندگی بر بهبود عزت نفس موثر بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان چنین استنباط کرد که هر 4 روش پیشگیری می‌تواند موجب ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد‌مخدر شوند.
واژه‌های کلیدی: پیشگیری، سوء‌مصرف مواد، نگرش، عزت نفس
متن کامل [PDF 190 kb]   (2771 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/27 | پذیرش: 1393/2/27 | انتشار: 1393/2/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.