دوره 6، شماره 21 - ( 2-1391 )                   جلد 6 شماره 21 صفحات 30-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (10007 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی کارکردهای شناختی اجتماعی افراد مصرف کننده مواد افیونی با استفاده از تکالیف شناختی است. روش: در این مطالعه مقطعی علی-‏مقایسه‌ای با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس، 30 نفر مصرف کننده موادافیونی و 30 فرد سالم که از لحاظ جنس و تحصیلات همتا شده بودند، در سال 1389 انتخاب شدند. سپس آزمون‌های عصب شناختی استنتاج حالات ذهنی از نگاه و آزمون بازشناسی حالات هیجانی چهره بر روی آزمودنی‌ها اجرا شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تی مستقل صورت گرفت. یافته‏ها: نتایج نشان داد که افراد مصرف‌کننده از لحاظ توانایی ذهن‏خوانی نسبت به افراد سالم توانمندی کمتری دارند. همچنین نمرات افراد مصرف‌کننده نسبت به افراد سالم در بازشناسی حالات هیجانی شادی، غم و خشم به طور معنی داری پایین تر است. نتیجه‌گیری: با توجه به عملکرد ضعیف افراد مصرف کننده در تکالیف بازشناسی حالات هیجانی چهره و آزمون ذهن‌خوانی، توصیه می‌شود در ارزیابی افراد مصرف کننده کارکردهای شناخت اجتماعی نیز لحاظ گردد و با کمک مطالعات مداخله‌ای آتی می‌توان برنامه توانبخشی کارکردهای شناخت اجتماعی را پیشنهاد کرد.
متن کامل [PDF 173 kb]   (2253 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/27 | پذیرش: 1393/2/27 | انتشار: 1393/2/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.