دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (10007 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی کارکردهای شناختی اجتماعی افراد مصرف کننده مواد افیونی با استفاده از تکالیف شناختی است. روش: در این مطالعه مقطعی علی-مقایسهای با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر مصرف کننده موادافیونی و 30 فرد سالم که از لحاظ جنس و تحصیلات همتا شده بودند، در سال 1389 انتخاب شدند. سپس آزمونهای عصب شناختی استنتاج حالات ذهنی از نگاه و آزمون بازشناسی حالات هیجانی چهره بر روی آزمودنیها اجرا شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تی مستقل صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که افراد مصرفکننده از لحاظ توانایی ذهنخوانی نسبت به افراد سالم توانمندی کمتری دارند. همچنین نمرات افراد مصرفکننده نسبت به افراد سالم در بازشناسی حالات هیجانی شادی، غم و خشم به طور معنی داری پایین تر است. نتیجهگیری: با توجه به عملکرد ضعیف افراد مصرف کننده در تکالیف بازشناسی حالات هیجانی چهره و آزمون
ذهنخوانی، توصیه میشود در ارزیابی افراد مصرف کننده کارکردهای شناخت اجتماعی نیز لحاظ گردد و با کمک مطالعات مداخلهای آتی میتوان برنامه توانبخشی کارکردهای شناخت اجتماعی را پیشنهاد کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/2/27 | پذیرش: 1393/2/27 | انتشار: 1393/2/27