دوره 16، شماره 64 - ( 6-1401 )                   جلد 16 شماره 64 صفحات 123-103 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


پژوهشگر اعتیاد، دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی امور فرهنگی، دانشگاه عدالت، تهران، ایران
چکیده:   (1126 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مدیریت راهبردی پیشگیری اولیه از اعتیاد با رویکرد فرهنگی بر حسب میزان اهمیت (قابلیت اجرا) و وضعیت موجود (میزان اجرا) بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و پیمایشی بود که با استفاده از پرسش ­نامه محقق ساخته انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارشناسان  فرهنگی و پیشگیری اولیه از اعتیاد دستگاه‌های عضو و مرتبط با ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1398 در سطح کشور بود. از میان کارشناسان فرهنگی و پیشگیری در مراکز همه استان‌های کشور مستقر در دستگاه های کلیدی حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، 275 نفر بر اساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان  و نیز روش نمونه­ گیری طبقه ­ای نسبتی انتخاب شدند. به منظور سنجش روایی و پایایی پرسش­نامه از شیوه اعتبار محتوایی کیفی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل داده­ ها نشان داد که هنگام مقایسه بین راهبرد هشت­ گانه بر حسب وضعیت موجود (میزان اجرا) و میزان اهمیت (قابلیت اجرا) تفاوت معناداری به نفع میزان اهمیت ( قابلیت اجرا) وجود داشت. علاوه بر این، با توجه به بزرگتر بودن میانگین رتبه­ های میزان اهمیت (قابلیت اجرا) راهبردهای­ های هشت­گانه نسبت به میانگین رتبه­ های وضعیت موجود (میزان اجرا) می­ توان گفت که وضعیت عملیاتی شدن راهبرد هشت­گانه در سطح مطلوبی نیست. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش می­ توان گفت که پیشگیری از اعتیاد نیازمند یک مدیریت فرهنگی است که بتوان از طریق آن در راستای کاهش فقر فرهنگی در جامعه و افزایش رویکرد فرهنگی اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد گام­ های تحولی در کانون های هدف جامعه برداشت.
متن کامل [PDF 440 kb]   (1171 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/26 | پذیرش: 1401/5/19 | انتشار: 1401/6/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.