Momayez A R,  Golshani A,  Talebian M H. The Role of Educational Policy-Making in Changing Awareness and Attitude (Risk Perception) in Adolescents and the Youth in Preventing Substance Dependence.  etiadpajohi 2021; 15 (61) :119-144
URL: 
http://etiadpajohi.ir/article-1-2518-fa.html     
                     
                    
                    ممیز احمدرضا،  گلشنی علیرضا،  طالبیان محمد حسن. نقش سیاست گذاری آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش (درک خطر) نوجوانان و جوانان در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر.  فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1400; 15 (61) :119-144
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2518-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشیار، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (3481 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: هدف از تحقیق حاضر تعیین نقش سیاست گذاری آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش (درک خطر) نوجوانان و جوانان در پیشگیری از اعتیاد افراد به مواد مخدر بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود و از روش تحقیق آمیخته با رویکرد اکتشافی استفاده شد. در ابتدا با استفاده از روش کیفی با 15 نفر از صاحب نظران حوزه آموزش و روان شناسی مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه هدف نوجوانان و جوانان بین 12 تا 35 سال مرد و زن شهرستان های منتخب استان اصفهان بود، که 384 نفر به صورت تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب و پرسش نامه تحقیق بین آن ها توزیع شد. تحلیل دادهها با استفاده تکنیک دلفی صورت گرفت. یافتهها: نتایج حاصل ازتکنیک دلفی، 8 شاخص (حساس سازی، آگاه سازی در جلسات آموزش خانواده، آموزش مربیان، شیوه های نوین آموزشی، رسانه های جمعی، پاکسازی محیط های آلوده، الگوسازی، و قوانین و مقررات) را شناسایی کرد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که توجه به راهبردهای فرهنگی در قیاس با سایر راهبردها، با تاثیرگذاری بر نگرش جامعه هدف نقش مهمی را در محدودسازی و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر ایفا می نماید. 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
كاربردي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1399/10/2 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1400/9/26