دوره 15، شماره 61 - ( 8-1400 )                   جلد 15 شماره 61 صفحات 198-181 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار‌‌‌‌‌‌‌‌، گروه روان‌شناسی‌‌‌‌‌‌‌‌، واحد اهواز‌‌‌‌‌‌‌‌، دانشگاه آزاد اسلامی‌‌‌‌‌‌‌‌، اهواز‌‌‌‌‌‌‌‌، ایران
چکیده:   (737 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر آمادگی به اعتیاد و هیجان­ ‌طلبی در نوجوانان دارای والد وابسته به مواد شهر اهواز بود. روش: این پژوهش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس­ آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه ‌‌دانش­ آموزان نوجوان مشغول به تحصیل در سال 1399-1398 و دارای والد وابسته به مواد در شهر اهواز بود. از میان آن ­ها، 10 مدرسه پسرانه به صورت تصادفی انتخاب و دانش ­آموزان این مدارس توسط پرسش ­نامه­ های آمادگی به اعتیاد و هیجان­ ‌طلبی غربال شدند. از این تعداد، 30 نفر از دانش­ آموزانی که نمره بالاتری از میانگین در پرسش­نامه‌های آمادگی به اعتیاد و هیجان ­‌طلبی کسب نمودند، به صورت تصادفی در گروه ­های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. داده ­‌ها با آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر کاهش آمادگی به اعتیاد و همچنین کاهش هیجان­ طلبی نوجوانان دارای والد وابسته به مواد شهر اهواز در مراحل پس­ آزمون و پیگیری به طور معناداری اثربخش بود. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می­ توان از این درمان در جهت کاهش آمادگی به اعتیاد و هیجان ­طلبی نوجوانان دارای والد وابسته به مواد بهره برد و از این راه به کاهش تنش در آن­ ها کمک نمود.
متن کامل [PDF 395 kb]   (346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/12 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.