دوره 14، شماره 56 - ( 6-1399 )                   جلد 14 شماره 56 صفحات 100-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (3256 مشاهده)
هدف: مصرف مواد مخدر یکی از قابل بحث­ ترین مسائلی است که قشر نوجوانان و جوانان را درگیر کرده است. به همین جهت هدف از انجام پژوهش حاضر پیش­بینی گرایش به سوء­مصرف مواد مخدر براساس خودبیگانگی تحصیلی، هیجان­های تحصیلی منفی و خودکارآمدی عمومی در دانش­آموزان پسر بود. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش ­آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان رشت در سال تحصیلی 99-1398بود. از میان آن­ها، 200 نفر به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. در این پژوهش، پرسشنامه گرایش به اعتیاد (وید و همکاران، 1992)، پرسشنامه از خودبیگانگی تحصیلی (دیلون و گروات، 1976)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (شوآرتزر و جروسلم، 1979) و پرسشنامه هیجان تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) استفاده شدند. یافته ­ها: گرایش به سوءمصرف مواد مخدر با خود بیگانگی تحصیلی و هیجان­های تحصیلی منفی رابطه­ مثبت و معنادار و با خودکارآمدی عمومی رابطه­ ی منفی و معناداری در دانش­آموزان داشت. خودبیگانگی تحصیلی، هیجان­های تحصیلی منفی و خودکارآمدی عمومی 62 درصد از واریانس گرایش به سوءمصرف موادمخدر در دانش­آموزان را پیش­بینی کردند. نتیجه­ گیری: می­توان بیان کرد که مدیران مدارس می­توانند با سنجش سه متغیر ذکر شده در این پژوهش از تمایلات دانش­ آموزان به مصرف مواد مخدر آگاه گردیده و برنامه­ های مدیریتی و پیشگیری لازم را اجرا نمایند.
متن کامل [PDF 552 kb]   (1403 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/18 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.