دوره 14، شماره 55 - ( 3-1399 )                   جلد 14 شماره 55 صفحات 113-99 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور
چکیده:   (3031 مشاهده)

هدف: هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی عوارض سوءمصرف مواد بر میزان سیستم ­های بازداری-فعال ­سازی رفتاری و نگرش به مصرف مواد در بین نوجوانان پسر در معرض خطر بود. روش: روش تحقیق از نوع شبه ­آزمایشی بود. جامعه آماری را دانش ­آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان مشکین شهر به تعداد 3062 نفر تشکیل می­ دادند. از بین 25 کلاس به روش نمونه­گیری خوشه­ ای تصادفی، 42 نفر انتخاب شدند و در گروه ­های گواه و آزمایش قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها، از مقیاس ­های سیستم ­های بازداری- فعال ­سازی رفتاری کارور و وایت، آمادگی به اعتیاد و نگرش به مصرف مواد استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش عوارض سوءمصرف مواد بر افزایش سیستم بازداری رفتاری و کاهش نگرش مثبت به اعتیاد تاثیر داشت. نتیجه­ گیری: آموزش عوارض سوءمصرف مواد، می ­تواند بر سیستم بازداری رفتاری و نگرش به مصرف مواد تاثیر گذاشته و گرایش افراد را به مواد مخدر کاهش دهد. بنابراین می ­تواند به عنوان روش پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 484 kb]   (1209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/26 | پذیرش: 1399/3/4 | انتشار: 1399/3/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.