دوره 13، شماره 54 - ( 11-1398 )                   جلد 13 شماره 54 صفحات 243-229 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده:   (3200 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت­ های مثبت­ اندیشی بر سرسختی روان­ شناختی مردان وابسته به مواد تحت درمان متادون انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ آماری شامل مردان وابسته به مواد تحت درمان متادون که به کلینیک­های درمانی ترک اعتیاد شهر کرمانشاه در سال 1397 مراجعه کرده بودند. نمونه ­ی آماری 30 نفر که به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفر (آزمایش و گواه) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش مهارت ­های مثبت ­اندیشی (خدایاری­ فرد، زندی، حاج حسینی و غباری بناب، 1395) دریافت کردند. ابزار اندازه ­گیری پرسش­نامه­ی سرسختی روان ­شناختی اهواز کیامرثی، نجاریان و سهرابی­ زاده هنرمند (1377) بود. یافته ­ها: نتایج نشان داد بین دو گروه از نظر سرسختی روان­ شناختی تفاوت وجود دارد. نتیجه­ گیری: می­توان گفت آموزش مهارت­ های مثبت ­اندیشی بر افزایش سرسختی روان­ شناختی مردان وابسته به مواد تحت درمان متادون مؤثر است.
متن کامل [PDF 379 kb]   (1243 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/8 | پذیرش: 1398/11/30 | انتشار: 1398/11/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.