دوره 13، شماره 51 - ( بهار 1398 )                   جلد 13 شماره 51 صفحات 240-219 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
چکیده:   (4773 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه علّی اضطراب، نشخوار فکری، غفلت، روابط با همسالان و قلدری با آمادگی به اعتیاد بود. روش: در این مطالعه همبستگی، جامعه آماری را دانش­ آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان تشکیل می­ دادند. به روش خوشه ­ای تصادفی، 375 دانش­ آموز از بین نواحی شهر اصفهان، براساس جدول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران (2000) به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت­کنندگان، به پرسش­ نامه­ های اعتیادپذیری، اضطراب ، نشخوار فکری، غفلت، روابط با همسالان و قلدری پاسخ دادند. یافته­ ها: براساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی با داده­ ها برخوردار بود. ضرایب تأثیر اضطراب، ‌غفلت،‌ مشکلات در روابط با همسالان، قلدری و نشخوار فکری بر اعتیادپذیری معنادار بود. نتیجه­ گیری: بنابر نتایج پژوهش اضطراب، ‌غفلت،‌ مشکلات در روابط با همسالان، قلدری و نشخوار فکری بر اعتیادپذیری  تأثیر علّی دارند. لذا این مدل می­ تواند به مثابه الگویی مطلوب، برای تدوین برنامه­ های آموزشی پیشگیری از اعتیاد مثمر ثمر باشد.
متن کامل [PDF 555 kb]   (1498 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/19 | پذیرش: 1398/5/6 | انتشار: 1398/5/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.