گروه روان شناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (4212 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی زنان معتاد ترک کرده انجام شد. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون، با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش زنان و دختران معتاد ترک کرده در کمپ بانوان تهران بودند. با روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر از بین افراد مستقر در کمپ با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) به صورت تصادفی گمارش شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی به صورت پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه اجرا شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش مهارتهای زندگی در ارتقا نمرات در خرده مقیاسهای سلامت جسمانی، سلامت روان، روابط اجتماعی، سلامت محیط موثر بوده است. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی به خصوص مهارتهای مدیریت هیجان، مدیریت استرس، حل مسئله، و ارتباط مؤثر میتواند باعث ارتقاء سطح کیفیت زندگی شود و گام مؤثری در بازتوانی و عدم عود مجدد معتادان ترک کرده باشد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/31 | پذیرش: 1398/8/25 | انتشار: 1398/10/1