Volume 12, Issue 50 (3-2019)                   etiadpajohi 2019, 12(50): 11-24 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Payam Noor university
Abstract:   (4272 Views)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب­ های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول از نظر توجه به مؤلفه ­های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری شامل همه کتاب­ های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول می­ باشد که در سال 1396 چاپ شده است. با توجه به ماهیت موضوع، نمونه­ گیری انجام نشده و تمام جامعه آماری بررسی شده است. ابزار جمع­ آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتاب­ های درسی بوده که روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه انجام شده است. یافته­ ها: در مجموع در کتاب­ های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول، 176 مرتبه به جنبه­ های مختلف اعتیاد اشاره شده که 165مورد (75/93 %) مربوط به پایه هشتم، 9مورد (1/5 %) مربوط به پایه هفتم، 2مورد (13/1 %) مربوط به پایه نهم بوده است. در دوره ابتدایی اشاره­ ای به مؤلفه های پیشگیری از اعتیاد نشده است. مؤلفه «عوارض ناشی از اعتیاد» با 97 فراوانی (55 %) بیشترین و مؤلفه­ های «راه ­های پیشگیری از اعتیاد»، «جرم و قوانین مرتبط با اعتیاد»، و «سابقه تاریخی مصرف مواد مخدر» هر کدام با 6 فراوانی (4/3 %) کمترین فراوانی را داشته است.  نتیجه­ گیری: یافته­ های این پژوهش نشان می­ دهد که در دوره ابتدایی و  پایه ­های هفتم و نهم متوسطه اول به مؤلفه­ های پیشگیری از اعتیاد توجه کافی نشده و نیاز به توجه بیشتر دارد.
 
Full-Text [PDF 146 kb]   (1420 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2017/12/21 | Accepted: 2019/04/26 | Published: 2019/05/11

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.