Research on Addiction
فصلنامه علمی اعتيادپژوهي
etiadpajohi
Literature & Humanities
http://etiadpajohi.ir
1
admin
2008-4307
2423-6535
10.61186/etiadpajohi
fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
10
39
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر خود کنترلی، خودکارآمدی و تکانشوری در دانش آموزان دارای استعداد اعتیاد
On the Effectiveness of Social Problem-Solving in Self-Control, Self-Efficacy and Impulsivity among Students with Addiction Potential
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر خودکنترلی، خودکارآمدی و تکانشوری دانش آموزان مستعد اعتیاد می باشد. <strong>روش: </strong>روش تحقیق از نوع آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور 50 نفر از دانش آموزان پسر دارای استعداد اعتیاد از بین دبیرستان های مشکین شهر از طریق پرسش نامه استعداد اعتیاد شناسایی و بطور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. مقیاس های خودکنترلی، خودکارآمدی و تکانشوری قبل و بعد از آموزش حل مسئله اجتماعی توسط دانش آموزان تکمیل شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش حل مسئله اجتماعی قرار گرفته و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. <strong>یافته</strong> <strong>ها: </strong>نتایج نشان داد که آموزش حل مسئله اجتماعی موجب افزایش خودکنترلی، و خودکارآمدی؛ و کاهش تکانشوری در دانش آموزان دارای استعداد اعتیاد شد. <strong>نتیجه گیری:</strong> این نتایج حاکی از اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر متغیرهای روان شناختی در افراد مستعد اعتیاد می باشد. لذا پیشنهاد می شود از این آموزش به منظور پیشگیری از اعتیاد در مدارس استفاده شود.</p>
<p style="text-align: justify;"></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objective</strong>: The present study aims to evaluate the effectiveness of social problem-solving in self-control, self-efficacy and impulsivity in students with addiction potential. <strong>Method:</strong> An experimental research design with pretest-posttest control group was employed for the conduct of this study. For this purpose, 50 high school students with addiction potential were identified from Meshkinshar high schools through Addiction Potential Scale and were randomly divided into control and experimental groups. Self-control, self-efficacy, and impulsivity scales were completed by students before and after social problem-solving training. The experimental group received eight training sessions of social problem-solving and the control group received no intervention. <strong>Results</strong>: The results showed that social problem-solving training leads to the increase of self-control and self-efficacy and the reduction of impulsivity in students with addiction potential. <strong>Conclusion:</strong> These results suggest the effectiveness of social problem-solving training in psychological variables among the individuals with addiction potential. Therefore, it is recommended that this training be used to prevent addiction in schools.</p>
حل مسئله اجتماعی, استعداد اعتیاد, خودکنترلی, خودکارآمدی و تکانشوری
social problem-solving, addiction potential, self-control, self-efficacy, and impulsivity
31
44
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-713-1&slc_lang=fa&sid=1
Abbas
Abolghasemi
عباس
ابوالقاسمی
abolghasemi_44@yahoo.com
10031947532846007738
10031947532846007738
Yes
gilan university
دانشگاه گیلان
Sodeif
Dadfar
صدیف
دادفر
mrnd_2012@yahoo.com
10031947532846007739
10031947532846007739
No
ialamic azadi university
دانشگاه ازاد اسلامی اردبیلی
Alireza
Nabidoost
علیرضا
نبی دوست
nabidoosta@yahoo.com
10031947532846007740
10031947532846007740
No
allameh tabatabaie university
دانشگاه علامه طباطبایی تهران