Research on Addiction
فصلنامه علمی اعتيادپژوهي
etiadpajohi
Literature & Humanities
http://etiadpajohi.ir
1
admin
2008-4307
2423-6535
10.61186/etiadpajohi
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
12
46
online
1
fulltext
fa
بررسی کیفیت خدمات در مراکز ترک اعتیاد با استفاده از مدل سروکوال (مطالعه در استان بوشهر)
Assessment of Service Quality in Addiction Treatment Centers through SERVQUAL Model in Bushehr Province
عمومى
General
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><a name="OLE_LINK166"></a><a name="OLE_LINK165"><strong>هدف</strong></a>: امروزه خدمات در بخش بهداشت دارای جایگاه ویژه­ای می ­باشد و سنجش کیفیت خدمات پیش شرط اساسی به منظور بهبود کیفیت می ­باشد. این مطالعه با هدف سنجش کیفیت خدمات براساس ادراک و انتظار مراجعه­ کنندگان به مراکز ترک اعتیاد در سطح استان بوشهر صورت گرفته است.<strong> روش:</strong> این پژوهش به صورت مقطعی، طی نه ماه اول سال 95 به منظور بررسی نظرات 650 نفر از مراجعین به مراکز ترک اعتیاد مستقر در سطح استان بوشهر صورت گرفته است. در روند جمع ­آوری اطلاعات پژوهش، از ابزار سروکوال در قالب دو پرسش ­نامه 29 گویه ­ای (در دو بخش انتظارات و ادراکات) برای سنجش کیفیت خدمات استفاده شده است. روایی و اعتبار ابزار مذکور با استفاده از آزمون ­های آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفته است. <strong>یافته­ ها:</strong> براساس یافته ­های پژوهش بیشترین شکاف کیفیت خدماتی (744/0-) مربوط به بعد دسترسی و کمترین شکاف کیفیت خدمات (404/0-) مربوط به بعد پاسخ­گویی می­ باشد. بررسی مراکز ترک اعتیاد برحسب نمره کیفیت خدمات نشان می­ دهد که مراکز خلیج­ فارس، جم و پیام آرامش دارای پایین­ ترین نمره کیفیت خدمات و مراکز نوین، سلامت ­گستر و عسلویه دارای بالاترین نمره کیفیت خدمات می­ باشند. همچنین در تمامی ابعاد کیفیت خدمات مورد بررسی در پژوهش بین انتظارات و ادراکات از خدمات ارائه شده تفاوت معناداری وجود دارد و شکاف کیفیت خدمات منفی می­ باشد. <strong>نتیجه ­گیری:</strong> نیاز به بهبود در کلیه ابعاد کیفیت خدمات در مراکز ترک اعتیاد وجود دارد. پیشنهاد می­ شود مدیران مراکز برای کاستن شکاف کیفی موجود به نیازهای مراجعین و نظرات آن­ ها توجه بیشتری نمایند و مطلوبیت کیفیت خدمات خود را ارتقا بخشند. </span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective:</strong> Today, services in the health sector have a special status, and measuring quality of services is a prerequisite for quality improvement. The aim of this study was to assess service quality based on the perceptions and expectations of addicts in addiction centers of Bushehr province. <strong>Method:</strong> This cross-sectional study was conducted during the first nine months of 2016 to review the views of 650 patients presenting to addiction treatment centers located in Bushehr province. In the process of data collection, the SERVQUAL tool was used in the form of two 29-item questionnaires (in two parts of expectations and perceptions) to measure the quality of services. The validity and reliability of this tool have been confirmed by Cronbach's alpha and factor analysis. <strong>Results:</strong> According to the research findings, the highest service quality gap pertained to access dimension (-0.764) and the lowest quality service gap was related to the responsiveness dimension (-0.44). The investigation of drug addiction centers in terms of the quality of service scores shows that the three centers Persian Gulf, Jam, and Payam Aramesh had the lowest score of quality of services; and the three centers of Novin, Salamat Gostar, and Assaluyeh held the highest scores of service quality. There was also a significant difference between expectations and perceptions of the services provided in all dimensions of services quality studied in the current research, and the service quality gap was negative. <strong>Conclusion:</strong> There is a need for improvement in all dimensions of service quality in addiction treatment centers. It is suggested that managers of such centers pay more attention to the needs of their clients and reduce the gap in their service quality.</div>
انتظارات, ادراکات, مراکز ترک اعتیاد, سروکوال, کیفیت خدمات
expectations, perceptions, addiction treatment centers, SERVQUAL, service quality
189
214
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1539-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Haraghi
مسعود
حراقی
haraghy@yahoo.com
10031947532846008702
10031947532846008702
Yes
KhalijFars Boshehr University
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
M
Haraghi
مریم
حراقی
mharaghi@yahoo.com
10031947532846008703
10031947532846008703
No
Lorestan University
دانشگاه لرستان