RT - Journal Article T1 - On the Effectiveness of Curriculums based on Cognitive-Behavioral Therapy in the Increase of Self-Efficacy and Resilience among the Addicts under Methadone Maintenance Treatment JF - etiadpajohi YR - 2016 JO - etiadpajohi VO - 10 IS - 38 UR - http://etiadpajohi.ir/article-1-639-fa.html SP - 103 EP - 117 K1 - cognitive-behavioral therapy K1 - patients under methadone treatment K1 - self-efficacy K1 - and resilience AB - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه درسی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری بر افزایش خودکار­آمدی و تاب­آوری در بیماران تحت درمان متادون صورت گرفته است. روش: به این منظور، 60 نفر از بیماران تحت درمان متادون که در دو مرکز ترک اعتیاد خصوصی شهرستان زیرکوه و مرکز گذری کاهش آسیب توکل زیرکوه پرونده داشتند با استفاده از نمونه­ گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی (30 نفر) و کنترل (30نفره) بررسی شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت درمان شناختی-رفتاری به سبک کارول قرار گرفتند و گروه کنترل فقط داروی متادون دریافت­کردند. پرسش­نامه ­های خودکار­آمدی و تاب­آوری در هر دو گروه قبل و بعد از درمان مورد استفاده قرار گرفتند. یافته ­ها: نتایج نشان داد درمان شناختی-رفتاری بر خودکار­آمدی بیماران تحت درمان متادون تاثیر مثبت داشته است (05/0 >p). همچنین نتایج نشان داد درمان شناختی-رفتاری بر تاب­آوری تاثیر معنادار نداشته است. نتیجه­ گیری: نتایج این تحقیق تلویحات کاربردی و بالینی دارد. LA eng UL http://etiadpajohi.ir/article-1-639-fa.html M3 ER -