AU - masoomi mofrad, Tahereh AU - Alizade, Hamid AU - Khamesan, Ahmad TI - Comparison the Executive Functions of Inhibition and Problem Solving in Adolescents with and Without Substance Abuse PT - JOURNAL ARTICLE TA - etiadpajohi JN - etiadpajohi VO - 8 VI - 32 IP - 32 4099 - http://etiadpajohi.ir/article-1-424-fa.html 4100 - http://etiadpajohi.ir/article-1-424-fa.pdf SO - etiadpajohi 32 AB  - کارکردهای اجرایی، کارکردهای خودتنظیمی ‌اند که توانایی فرد برای بازداری، خود تغییری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، استفاده از حافظه‌کاری، حل ‌مسأله و هدف گذاری برای انجام تکالیف و فعالیت‌ های درسی را نشان می‌دهد. هدف این مطالعه، مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسأله در نوجوانان با و بدون سوء مصرف مواد می‌باشد. در این مطالعه علی مقایسه‌ ‌ای، 15 نفر از نوجوانان دارای سوء مصرف مواد مخدر شهر بیرجند و 15 نفر از نوجوانان عادی که از نظر سن، جنس و تحصیلات با گروه اول همسان بودند، انتخاب شدند. از آزمون ویسکانسین برای ارزیابی کارکردهای اجرایی بازداری و پرسشنامه‌ی حل مسئله هپنر و پترسن استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین نمره کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسئله (به جز سبک گرایش- اجتناب) در افراد معتاد و سالم تفاوت معناداری داشت. همچنین یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره‌ کارکرد اجرایی بازداری و حل مسأله در افراد سالم و معتاد بر حسب تحصیلات و جنس تفاوت معنی ‌داری نداشت و رابطه معنی ‌داری بین کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسئله در افراد سالم و معتاد بر حسب سن و مدت مصرف مواد به دست نیامد. یافته‌های این پژوهش که نشان می‌دهد افراد معتاد در کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسأله ضعیف‌ تر از افراد بدون سوء مصرف مواد می ‌باشند، می‌تواند در برنامه‌های پیشگیری و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - etiadpajohi PG - 137 PT - Applicable YR - 2015