%0 Journal Article %A Esmaeili, Maryam %T The Effectiveness of Social Skills Training by Cognitive-Behavioral Group in the Increase of Girls’ Self-Esteem and Assertiveness with Addicted Parents %J Research on Addiction %V 4 %N 16 %U http://etiadpajohi.ir/article-1-368-fa.html %R %D 2011 %K social skills, assertiveness training, self-esteem, parental addiction, %X هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی به روش شناختی رفتاری گروهی در افزایش عزت نفس و جرات‌ورزی دختران دارای والد معتاد بود. روش: با روش پژوهشی شبه‌‌آزمایشی 20 نفر از دختران دارای والد معتاد که دارای پایین‌ترین میزان جرأت ورزی بودند از میان دانش‌آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. پرسشنامۀ جرأت ورزی گمبریل و ریچی برای سنجش میزان ابراز وجود و پرسشنامۀ عزت نفس کوپر اسمیت برای سنجش میزان عزت نفس این دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. پس از انجام پیش‌آزمون برنامۀ آموزش جرأت‌ورزی طی 10 هفته، هر هفته 1 جلسه، به مدت 5/1 ساعت اجرا شد و در پایان پس‌آزمون انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میزان جرأت ورزی و عزت نفس آزمودنی‏ها در پایان برنامۀ درمانی افزایش یافت. این نتایج در مرحلۀ پیگیری نیز مورد تأیید قرارگرفت. نتیجه‌گیری: آموزش مهار‌ت‌های اجتماعی(جرأت‌ورزی)، می‌تواند بر جرأت‏ورزی و عزت نفس دانش آموزان موثر باشد. %> http://etiadpajohi.ir/article-1-368-fa.pdf %P 41-56 %& 41 %! %9 Research %L A-10-372-81 %+ Allameh Tabatabaei University %G eng %@ 2008-4307 %[ 2011