@ARTICLE{Mottaghi Dastenai, author = {mohammadi soltanAbadi, arezu and Mottaghi Dastenai, Shekoofeh and Kordi Ardakani, Ehsan and }, title = {The Effectiveness of Acceptance and Commitment Education with an Attitude of Islamic Concepts on Impulsive Decision Making and Cognitive Flexibility of Women Drug Users}, volume = {16}, number = {63}, abstract ={هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد با تأکید بر مفاهیم اسلامی بر تصمیم‌گیری تکانشی و انعطاف‌پذیری شناختی زنان معتاد بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری شامل تمام زنان مصرف ­کننده مواد مراجعه‌کننده به کلینیک‌های ترک اعتیاد شهر مشهد در سال 1397 بود که 30 نفر به ‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایابی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی دریافت کردند. داده ­ها با استفاده از پرسشنامه‌های تکانشگری و انعطاف­ ‌پذیری شناختی جمع­ آوری و با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه ‌وتحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی موجب افزایش معنی­ دار انعطاف ­پذیری شناختی و کاهش تصمیم ­گیری تکانشی در شرکت­ کنندگان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد و این نتایج در پیگیری 2 ماهه نیز پایدار ماندند. نتیجه­ گیری: این پژوهش، حمایتی تجربی برای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی، برای کاهش تصمیم‌گیری تکانشی و افزایش انعطاف‌پذیری ‌شناختی زنان معتاد فراهم می‌کند. }, URL = {http://etiadpajohi.ir/article-1-2610-fa.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-2610-fa.pdf}, journal = {Research on Addiction}, doi = {10.52547/etiadpajohi.16.63.309}, year = {2022} }