RT - Journal Article T1 - The Comparison of Emotional-Behavioral Disorders, Self-Concept and Academic Achievement in Children of Substance-Dependent and Non-Dependent Parents JF - etiadpajohi YR - 2021 JO - etiadpajohi VO - 14 IS - 58 UR - http://etiadpajohi.ir/article-1-2353-fa.html SP - 51 EP - 72 K1 - Emotional-behavioral disorders K1 - Self-concept K1 - Academic achievement K1 - Addiction K1 - Substance-dependent parents AB - هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی بین فرزندان دارای والدین وابسته و غیر وابسته به مواد انجام شد. روش: این پژوهش یک طرح علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل همه دانش­ آموزان پسر مدارس متوسطه دولتی (دوره اول و دوم) دبیرستان­ های غرب شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بود. از بین آن ­ها، 328 دانش­ آموز با استفاده از روش نمونه­ گیری چند مرحله ­ای انتخاب شدند. نمونه مطالعه در دو گروه مساوی از دانش­ آموزان با و بدون والدین وابسته به مواد قرار گرفت. شرکت­ کنندگان پرسش­نامه نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (فرم خودسنجی) و مقیاس خودپنداره را تکمیل کردند. همچنین، برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل نمرات ارزیابی پایانی نوبت اول استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که دانش ­آموزان دارای والدین وابسته به مواد در مقایسه با دانش ­آموزان بدون والدین وابسته به مواد به طور معناداری نمرات بالاتری در زمینه اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره منفی و پیشرفت تحصیلی ضعیف داشتند. نتیجه ­گیری: به نظر می­ رسد که والدین وابسته به مواد زمینه بروز اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره منفی و پیشرفت تحصیلی ضعیف را در فرزندان خود ایجاد می ­کنند. LA eng UL http://etiadpajohi.ir/article-1-2353-fa.html M3 10.29252/etiadpajohi.14.58.51 ER -