TY - JOUR JF - etiadpajohi JO - etiadpajohi VL - 8 IS - 31 PY - 2015 Y1 - 2015/2/01 TI - On the Comparison of Psychological Capital and Metacognitive Beliefs between Drug-Dependent Students and Normal Students TT - مقایسه سرمایه روانشناختی و باورهای فراشناختی بین دانشجویان مصرف کننده مواد و دانشجویان عادی N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه سرمایه روانشناختی و باورهای فراشناختی بین دانشجویان مصرف کننده مواد و دانشجویان عادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود. روش‌: پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از این جامعه، 50 نفر از دانشجویان مصرف کننده مواد و 50 نفر از دانشجویان عادی به ترتیب با بهره‌گیری از دو روش نمونه‌گیری در دسترش و نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سرمایه روانشناختی لوتانز و باورهای فراشناختی ولز و کارت هایت هاتون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان مصرف کننده مواد و دانشجویان عادی در سرمایه روانشناختی و باورهای فراشناختی تفاوت معناداری وجود دارد. به این معنی که دانشجویان مصرف کننده مواد از سرمایه روانشناختی پایین و باورهای فراشناختی مختل برخوردارند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده با افزایش سرمایه روانشناختی و نیز با به کارگیری برنامه‌های مربوط به باورهای فراشناختی مختل می‌توان گرایش به مصرف مواد را در دانشجویان کاهش داد. SP - 9 EP - 24 AU - akbarzadeh, davoud AU - akbarzadeh, hasan AU - javanmard, golamhosin AD - KW - Psychological Capital KW - Metacognitive Beliefs KW - Addiction KW - University Students UR - http://etiadpajohi.ir/article-1-148-fa.html ER -