AU - hashemi, nezam AU - sayafi, samaneh AU - andami, alireza TI - The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Distress Tolerance with Life Satisfaction in Addicted Students: The Mediating Role of Resilience PT - JOURNAL ARTICLE TA - etiadpajohi JN - etiadpajohi VO - 13 VI - 53 IP - 53 4099 - http://etiadpajohi.ir/article-1-2072-fa.html 4100 - http://etiadpajohi.ir/article-1-2072-fa.pdf SO - etiadpajohi 53 AB  - هدف: این پژوهش با هدف مشخص کردن نقش میانجی تاب آوری در رابطه بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی با رضایت از زندگی دانشجویان مستعد اعتیاد انجام شد. روش: نمونه شامل 300 دانشجو (200 زن، 100 مرد)، مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند که به شیوه­ ی خوشه ­ای تصادفی انتخاب شدند و با آزمون استعداد اعتیاد وید و بوچر غربال شدند. سپس توسط مقیاس­ های تاب ­آوری کانر و دیویدسون (2003)، پرسش­نامه تنظیم شناختی هیجان (2001)، مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر) 2005)، مقیاس رضایت از زندگی داینر، امونز، لارسان، گریفین (1985)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ­ها: مدل فرضی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از برازش مناسب مدل پیشنهادی با داده­های پژوهش داشت. نتایج نشان داد راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان به صورت مستقیم و غیر مستقیم (با میانجی­ گری تاب ­آوری) با رضایت از زندگی دانشجویان مستعد اعتیاد رابطه داشت ولی به صورت غیر مستقیم پیش ­بین قوی­تری برای رضایت از زندگی بود. تحمل پریشانی صرفاً با میانجی ­گری تاب ­آوری رابطه معناداری با رضایت از زندگی دانشجویان مستعد اعتیاد داشت. نتیجه ­گیری: می­ توان گفت: تقویت راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و مهارت تحمل پریشانی می ­تواند برای پی­ ریزی مداخلات پیش گیرنده و برنامه ­های آموزشی تاب­ آوری و افزایش رضایت از زندگی در دانشجویان مستعد اعتیاد مفید واقع شود. CP - IRAN IN - Military science university LG - eng PB - etiadpajohi PG - 157 PT - Research YR - 2019