TY - JOUR JF - etiadpajohi JO - etiadpajohi VL - 13 IS - 52 PY - 2019 Y1 - 2019/9/01 TI - The Effect of Group Training on Theory of Mind in the Male Outpatient Addicted People for Treatment TT - تأثیر آموزش گروهی ذهن خوانی بر توانایی ذهن خوانی بیماران سرپایی مرد مبتلا به وابستگی مواد N2 - هدف: بنابه نظر متخصصان توانایی ذهن ­خوانی زیربنای توانایی انسان در تعاملات اجتماعی پیچیده را می­ سازد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش گروهی توانایی ذهن­ خوانی بر افزایش این توانایی در افراد دارای وابستگی به مواد بود. روش: در این پژوهش از روش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. برای این منظور 36 نفر از مراجعان تحت درمان سرپایی اعتیاد به صورت در دسترس انتخاب شدند و به تصادف به دو گروه تقسیم شدند. آزمون ذهن ­خوانی بارون- کوهن برروی هر دو گروه اجرا شد. برای گروه آزمایشی یک دوره 24 جلسه­ ای آموزش گروهی اجرا شد. در نهایت آزمون ذهن­ خوانی به عنوان پس ­آزمون برروی هر دو گروه اجرا شد. یافته­ ها: نتایج حکایت از معناداری تفاوت دو گروه داشت (0/05P<). نتیجه­ گیری: این مطالعه ارتباط بین مصرف مواد افیونی و ضعف در ذهن ­خوانی را نشان داد. همچنین نشان داد آموزش گروهی متمرکز به آگاهی از احساسات خود و دیگران می ­تواند در بهبودی عملکرد ذهن ­خوانی مؤثر باشد. SP - 203 EP - 216 AU - javanmard, Gholamhossein AU - poorakbaran, Elahe AU - mohammadi, Roghayeh AD - Islamic Azad University of Torbat Heydariyeh, Young and Elite Researchers Club, Torbat Heydariyeh, Iran KW - Keywords: Mind Reading KW - Addiction KW - Group Training KW - Theory of Mind UR - http://etiadpajohi.ir/article-1-1829-fa.html ER -