@ARTICLE{Rezaei Tarazooj, author = {Rezaei Tarazooj, Sadegh and Baradaran, Majid and Soltani Shal, Reza and }, title = {Psychological correlates of tendency to Substance use in students: Cognitive and executive functions of the brain, Positive and negative affection, Cognitive emotion regulation}, volume = {13}, number = {52}, abstract ={هدف: این مطالعه به منظور بررسی نقش کارکردهای شناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم ­جویی شناختی هیجانی در گرایش به مصرف مواد در دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجویان شاغل به تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می­ دادند. از بین این دانشجویان نمونه­ای به حجم 200 نفر با روش نمونه­ گیری دردسترس انتخاب شده و با استفاده از پرسش­ نامه­ های گرایش به اعتیاد وید و بوچر، مقیاس عاطفه مثبت و منفی واتسون و تلگن، مقیاس نظم ­جویی شناختی هیجانی گارنفسکی و آزمون دسته ­بندی کارت‌های ویسکانسین مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه‌های عاطفه مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه­ ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، تعداد طبقات، تمرکز مجدد مثبت و آمادگی به اعتیاد همبستگی منفی و معنادار و بین مولفه‌های عاطفه منفی، فاجعه­ سازی، ملامت دیگران، درجاماندگی و آمادگی به اعتیاد همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. اما بین مولفه‌های ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، دیدگاه گیری و آمادگی به اعتیاد رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد مولفه‌های عاطفه منفی، تمرکز مجدد بر برنامه ­ریزی و ملامت دیگران قادرند تمایل دانشجویان به مصرف مواد را پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کارکردهای شناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم­ جویی شناختی هیجانی در گرایش دانشجویان به مصرف مواد موثر است. }, URL = {http://etiadpajohi.ir/article-1-1801-fa.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-1801-fa.pdf}, journal = {Research on Addiction}, doi = {}, year = {2019} }