TY - JOUR T1 - Effectiveness of resilient education on reducing of perceived stress and communicative problems of women with abandoned addicted spouse TT - بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر کاهش استرس ادراک شده و مشکلات ارتباطی زنان دارای همسر معتاد در حال ترک JF - etiadpajohi JO - etiadpajohi VL - 13 IS - 51 UR - http://etiadpajohi.ir/article-1-1709-fa.html Y1 - 2019 SP - 71 EP - 88 KW - Resilience KW - Stress KW - Communication problems KW - Addicted wife N2 - هدف: جایگاه زنان دارای همسر معتـاد، با توجه به مسائل فردی آنـان و نقش‌هایی کـه در برابـر همسـر، فرزنـدان و جامعـه دارنـد، از حساسیت خاصی برخوردار است و توجه ویژه به این گروه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر کاهش استرس ادراک شده و مشکلات ارتباطی در زنان دارای همسر معتاد در حال ترک، بود. روش: روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری 2 ماه بوده است. انتخاب نمونه از بین زنان دارای همسر معتاد در حال ترک که از خدمات مرکز ترک اعتیاد توحید اصفهان در تابستان 1396 بهره برده بودند، صورت گرفت. از بین 78 زن دارای همسر معتاد، تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مقیاس استرس ادراک شده و پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی بود. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله تاب‌آوری باعث کاهش نمره‌های استرس ادراک شده و مشکلات ارتباطی در گروه آزمایش شد. یافته‌ها بعد از دو ماه نیز پایدار بودند. نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت آموزش تاب‌آوری یک روش مؤثر است که می‌تواند استرس و مشکلات ارتباطی را در این زنان کاهش دهد. M3 ER -