TY - JOUR T1 - The Relationship of Perceived Support with Addiction Potential and Psychological Distress with the Mediating Role of Loneliness in School Students TT - رابطه حمایت ادراک شده با آمادگی به اعتیاد و پریشانی روان ‌شناختی با نقش میانجی‌گری احساس تنهایی در دانش‌آموزان JF - etiadpajohi JO - etiadpajohi VL - 12 IS - 46 UR - http://etiadpajohi.ir/article-1-1458-fa.html Y1 - 2018 SP - 157 EP - 172 KW - addiction potential KW - loneliness KW - psychological distress KW - perceived support KW - slum area students N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر آزمون رابطه علّی حمایت ادراک شده با پریشانی روان­ شناختی و آمادگی به اعتیاد، با مطالعه نقش میانجی‌گر احساس تنهایی در دانش‌آموزان مناطق محروم شهرستان قم بود. روش: شرکت‌کنندگان پژوهش 225 دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه ­ای تصادفی چندمرحله­ ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل پرسش ­نامه­ های حمایت ادارک شده، پریشانی روان­شناختی، احساس تنهایی و آمادگی به اعتیاد بود. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روش‌های تحلیل مسیر و آزمون بوت استرپ انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که حمایت ادارک شده، پیشایند و پریشانی روان­ شناختی و آمادگی به اعتیاد، پیامد احساس تنهایی در دانش‌آموزان هستند. همچنین، یافته‌ها نشان داد که احساس تنهایی، میانجی‌گر معنا‌دار رابطه حمایت ادارک شده با پریشانی روان­ شناختی و آمادگی به اعتیاد است. نتیجه‌گیری: یافته‌های این تحقیق می‌تواند برای مشاوران، برنامه‌ریزان دولتی، متخصصین تعلیم و تربیت در حل مشکلات دانش‌آموزان کمک‌کننده باشد. M3 ER -