@ARTICLE{Sheykholeslami, author = {sheykholeslami, ali and Ghamari Kivi, Hosein and Fayazi, Mina and }, title = {The Effectiveness of Life Skills Training on Resilience in Students with Addiction Readiness}, volume = {14}, number = {58}, abstract ={هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر تاب ­آوری در دانش ­آموزان با به آمادگی به اعتیاد بود. روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش ­آموزان مدارس دوره‌ی متوسطه‌ی دوم شهر ملایر در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل دادند. از میان آن‌ها، یک مدرسه به ­صورت در دسترس انتخاب و تعداد 300 نفر از دانش ­آموزان این مدرسه توسط پرسش­ نامه‌ی آمادگی اعتیاد غربال شدند. سپس، 34 دانش‌آموز که نمره ­ی بالاتر از نقطه­ ی برش کسب کردند و دارای آمادگی به اعتیاد بالا بودند، انتخاب و در گروه آزمایش (17 نفر) و گروه کنترل (17 نفر) به ‌صورت تصادفی جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، 12 جلسه برنامه‌ی مهارت‌های زندگی را دریافت نمودند. برای جمع­ آوری داده ­ها از پرسش ­نامه‌ی تاب­ آوری استفاده شد. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر تاب ­آوری در دانش ­آموزان با آمادگی به اعتیاد اثربخش بود و این برنامه آموزشی باعث افزایش معنادار تاب ­آوری در دانش ­آموزان با آمادگی به اعتیاد گروه آزمایش نسبت به دانش ­آموزان با آمادگی به اعتیاد در گروه کنترل شد. نتیجه‌گیری: می ­توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های زندگی نقش مهمی در افزایش تاب‌آوری در دانش‌آموزان با آمادگی به اعتیاد دارد و آموزش این مهارت‌ها می­تواند باعث افزایش تاب‌آوری در دانش ­آموزان با آمادگی به اعتیاد شود. }, URL = {http://etiadpajohi.ir/article-1-2454-fa.html}, eprint = {http://etiadpajohi.ir/article-1-2454-fa.pdf}, journal = {Research on Addiction}, doi = {10.29252/etiadpajohi.14.58.11}, year = {2021} }