AU - Vakilzadeh, Nayyereh AU - sadeghi, ahmad TI - On the Comparison of the Effect of Constructivist Career Counseling on Career Adaptability of Female Students in Families with and without Addicts PT - JOURNAL ARTICLE TA - etiadpajohi JN - etiadpajohi VO - 10 VI - 37 IP - 37 4099 - http://etiadpajohi.ir/article-1-1063-fa.html 4100 - http://etiadpajohi.ir/article-1-1063-fa.pdf SO - etiadpajohi 37 AB  - هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر مشاوره مسیر شغلی سازه گرا بر انطباق‌پذیری مسیر شغلی دانش آموزان دختر دارای والدین معتاد و غیرمعتاد شهر اصفهان انجام شد. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. بدین منظور، 60 نفر به‌صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در 4 گروه آزمایش (15 نفر دارای والدین معتاد و 15 نفر غیر معتاد) و گواه (15 نفر دارای والدین معتاد و 15 نفر غیر معتاد) گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه انطباق پذیری مسیر شغلی بود. گروه‌های آزمایش در 7 جلسه 90 دقیقه ای در جلسات مشاوره مسیر شغلی سازه گرا شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد و پس از پایان جلسات از آن‌ها پس‌آزمون اخذ شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مشاوره مسیر شغلی سازه گرا بر انطباق‌پذیری مسیر شغلی دانش‌آموزان دختر دارای والدین معتاد و غیرمعتاد شهر اصفهان تأثیر متفاوتی داشت (p001). درعین‌حال، نتایج آزمون تعقیبی LSD بیانگر آن بود که مشاوره مسیر شغلی سازه گرا در فرزندان دارای والدین معتاد (گروه آزمایش) و فرزندان دارای والدین غیرمعتاد (گروه آزمایش) در بعد دغدغه، کنجکاوی، و کنترل تأثیر متفاوتی نداشت (P>0/05)، ولی در بعد اعتماد در دو گروه تأثیر متفاوتی داشت (P>0/05). نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مشاوره سازه گرایی بر انطباق‌پذیری هر دو گروه از نوجوانان دارای والدین معتاد و غیرمعتاد، پیشنهاد می‌شود که آموزش ‌و پرورش و دبیران و مشاوران تحصیلی از این روش برای ایجاد انتخاب‌های مناسب و تقویت انگیزه در دانش آموزان استفاده کنند. CP - IRAN IN - Azad University of Khomeini Shahr LG - eng PB - etiadpajohi PG - 43 PT - Research YR - 2016