دوره 8، شماره 30 - ( 9-1393 )                   جلد 8 شماره 30 صفحات 68-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (10819 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر به ‌بررسی نقش میانجی‌ ویژگی ‌شخصیتی وظیفه‌شناسی در رابطه بین نگرش به‌اعتیاد و عملکرد تحصیلی دانشجویان، می‌پردازد. روش‌: در یک پژوهش همبستگی که در مقوله طرح‌های توصیفی قرار دارد، 106 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 1390 به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب‌شده و به‌سوالات خرده‌مقیاس وظیفه‌شناسی پرسشنامه شخصیتی نئو و پرسشنامه نگرش سنج نسبت‌به اعتیاد پاسخ دادند. آخرین معدل کل اکتسابی دانشجویان به‌عنوان عملکرد تحصیلی آنان درنظر گرفته‌شد. یافته‌ها: درگام اول، رگرسیون عملکرد تحصیلی از روی گرایش به‌اعتیاد معنی‌دار بود، اما با ورود متغیر میانجی وظیفه‌شناسی در گام دوم، کاهش چشمگیری در ضریب β گرایش به‌اعتیاد دیده شد و معنی‌داری خود را ازدست داد. به این معنا که متغیرمیانجی وظیفه‌شناسی در رابطه بین گرایش به اعتیاد و عملکرد تحصیلی نقش میانجی را دارد. نتیجه‌گیری: افراد وظیفه شناس به دلیل ویژگی‌هایی چون خودنظم‌دهی، سختکوشی و مقاومت در برابر تکانه‌های آسیب‌رسان از پیشر فت تحصیلی بالاتر و گرایش کمتر نسبت‌به اعتیاد برخوردارند. بنابراین ویژگی شخصیتی وظیفه‌شناسی می‌تواند با ایفای یک نقش محافظتی، اثرمخرب گرایش به‌اعتیاد را بر عملکرد تحصیلی دانشجویان خنثی نماید.
متن کامل [PDF 707 kb]   (5343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/9/17 | پذیرش: 1393/9/17 | انتشار: 1393/9/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.