دوره 8، شماره 29 - ( 8-1393 )                   جلد 8 شماره 29 صفحات 48-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه الزهرا
چکیده:   (11244 مشاهده)
هدف: این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش‌های مهارت‌های زندگی بر بهبود عزت‌نفس و رضایت زناشویی در بین معتادان متأهل در حال ترک شهر قزوین انجام شد. روش: در این مطالعه شبه آزمایشی دو گروه 12 نفری از مردان معتاد در حال ترک شهر قزوین که با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، موردبررسی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه عزت‌نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (فرم کوتاه) استفاده شد. آموزش در 10 جلسه، به شکل کارگاه پرسش و پاسخ و ایفای نقش توسط اساتید مجرب انجام شد. در گروه گواه نیز در انتظار آموزش ماندند. پس از اتمام آموزش، از هردو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که آموزش موجب بهبود و ارتقاء عزت‌نفس و رضایت زناشویی معتادان در حال ترک می‌شود. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های زندگی تأثیر مثبتی بر ارتقاء عزت‌نفس و رضایت زناشویی افراد جامعه، به‌ویژه معتادان خواهد داشت؛ مهارت‌های زندگی فرد را توانمند می‌کند تا دانش، نگرش‌ها و ارزش‌هایش را به فعلیت برساند و او را قادر می‌سازد تا انگیزه و رفتار سالم داشته باشد که این اثر مهم تأثیر زیادی بر روابط وی با همسرش خواهد داشت.
متن کامل [PDF 2768 kb]   (4544 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/8/11 | پذیرش: 1393/8/11 | انتشار: 1393/8/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.