دوره 2، شماره 6 - ( 2-1383 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 142-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8169 مشاهده)
در این پژوهش تأثیرفیلم و کاریکاتور بر نگرش دانش آموزان نسبت به اعتیاد مورد بررسی قرار گرفته است. تعداد 124 نفر از دانش آموزان دبیرستانی منطقه 7 تهران(61 نفر پسر و63 نفر دختر) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها در هر یک از جنس ها، به طور تصادفی در 3 گروه 21 نفری شامل گروه‌های کنترل، کاریکاتور و فیلم مستند جایگزین شدند. همه گروه‌ها به وسیله مقیاس نگرش سنج اعتیاد (فرم الف) پیش آزمون شدند. سپس به گروه‌های آزمایشی، متغیرهای مستقل فیلم و کاریکاتور ارایه شد ولی به گروه کنترل هیچ متغیری ارایه نشد . سرانجام به فاصله 2 هفته همه گروه‌ها به وسیله مقیاس نگرش سنج اعتیاد (فرم ب) مورد پس آزمون قرار گرفتند. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون های t همبسته، تحلیل واریانس دو طرفه و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فیلم و کاریکاتور در تغییر نگرش دانش‌آزمون نسبت به اعتیاد مؤثر بودند و همچنین تأثیر فیلم در تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به اعتیاد متفاوت از تأثیر کاریکاتور بود، ولی تأثیر فیلم و کاریکاتور در تغییر نگرش دانش آموزان دختر و پسر متفاوت نبودند.
متن کامل [PDF 261 kb]   (1839 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/3/20 | پذیرش: 1393/3/20 | انتشار: 1393/3/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.