دوره 8، شماره 32 - ( 12-1393 )                   جلد 8 شماره 32 صفحات 156-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8272 مشاهده)

کارکردهای اجرایی، کارکردهای خودتنظیمی ‌اند که توانایی فرد برای بازداری، خود تغییری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، استفاده از حافظه‌کاری، حل ‌مسأله و هدف گذاری برای انجام تکالیف و فعالیت‌ های درسی را نشان می‌دهد. هدف این مطالعه، مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسأله در نوجوانان با و بدون سوء مصرف مواد می‌باشد. در این مطالعه علی مقایسه‌ ‌ای، 15 نفر از نوجوانان دارای سوء مصرف مواد مخدر شهر بیرجند و 15 نفر از نوجوانان عادی که از نظر سن، جنس و تحصیلات با گروه اول همسان بودند، انتخاب شدند. از آزمون ویسکانسین برای ارزیابی کارکردهای اجرایی بازداری و پرسشنامه‌ی حل مسئله هپنر و پترسن استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین نمره کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسئله (به جز سبک گرایش- اجتناب) در افراد معتاد و سالم تفاوت معناداری داشت. همچنین یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره‌ کارکرد اجرایی بازداری و حل مسأله در افراد سالم و معتاد بر حسب تحصیلات و جنس تفاوت معنی ‌داری نداشت و رابطه معنی ‌داری بین کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسئله در افراد سالم و معتاد بر حسب سن و مدت مصرف مواد به دست نیامد. یافته‌های این پژوهش که نشان می‌دهد افراد معتاد در کارکردهای اجرایی بازداری و حل مسأله ضعیف‌ تر از افراد بدون سوء مصرف مواد می ‌باشند، می‌تواند در برنامه‌های پیشگیری و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 574 kb]   (2937 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/3/12 | پذیرش: 1394/2/3 | انتشار: 1394/2/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.