دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده: (10153 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تأثیر آموزش مهارتهای زندگی درکاهش سوگیری توجه نسبت به محرکهای وسوسه انگیز مربوط به مواد افیونی در بین افراد ترک کرده انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش، کلیه افراد ترک کرده اعتیاد بودند که به موسسات و کلینیکهای ترک اعتیاد سرپایی، و انجمن معتادان گمنام استان آذربایجان شرقی مراجعه میکردند. نمونه این تحقیق 27 نفر از این مراجعهکنندگان بودند که در طی پاییز و زمستان 1390 مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمودنیهای دو گروه گواه و آزمایش از نظر سن، سواد، و جنس (تنها مردان) همتا بودند. در این پژوهش از بازشناسی کلمات استفاده شد که در این آزمون سه خرده آزمون اصلی و یک آزمون بازشناسی وجود داشت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی در گروه آزمایش، سوگیری توجه کمتری به مواد نسبت به گروه گواه داشتند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی در گروه آزمایش، سوگیری توجه کمتری به مواد نسبت به گروه کنترل داشتند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/3/3 | پذیرش: 1393/3/3 | انتشار: 1393/3/3