چکیده: (9397 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی 4 روش پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر به روش شناختیـرفتاری اجتماعی، آموزش مهارتهای زندگی، ارائه پوستر و ارسال پیام کوتاه بر تغییر نگرش و بهبود عزت نفس دانشآموزان انجام شده است. روش: در یک طرح شبه آزمایشی تعداد 150 دانشآموز از بین دانشآموزان ساکن در مجتمعهای خوابگاهی کمیته امداد استان چهارمحال و بختیاری سال تحصیلی90-1389 انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه آزمایش و 1 گروه گواه گمارده شدند (هر گروه 30 نفر) و طی مراحل پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامههای نگرش نسبت به سوءمصرف مواد و عزت نفس در گروه های انتخابی اجرا شد. داده ها از طریق تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان دادند که روشهای پیشگیری بر تغییر نگرش نسبت به سوءمصرف مواد و بهبود عزت نفس دانشآموزان موثر بودهاند. در عین حال، نتایج آزمون تعقیبی LSD بیانگر آن بود که هر 4 روش پیشگیری با اثربخشی متفاوت بر تغییر نگرش نسبت به سوءمصرف موادمخدر موثر بودهاند، در حالی که تنها روشهای آموزش شناختیـرفتاری اجتماعی و آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود عزت نفس موثر بودند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان چنین استنباط کرد که هر 4 روش پیشگیری میتواند موجب ایجاد نگرش منفی نسبت به موادمخدر شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/2/27 | پذیرش: 1393/2/27 | انتشار: 1393/2/27