دوره 7، شماره 25 - ( 2-1392 )                   جلد 7 شماره 25 صفحات 72-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (17626 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌ حل مساله و تصمیم‌گیری بر کاهش نگرش مثبت وابستگان به مواد افیونی مراجعه کننده به مراکز درمانی خودمعرف سازمان بهزیستی سنندج بود. روش: تحقیق حاضر، نیمه تجربی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه، کلیه معتادین مراجعه کننده (500 نفر) به مراکز درمانی خود معرف شهرستان سنندج بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 60 نفر از آنها انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه نگرش سنج مواد برای سنجش اثرات، خطرات و تمایل به مصرف مواد استفاده شد. گروه آزمایش اول به مدت 10 جلسه 5/1 ساعتی آموزش مهارت حل مساله و گروه آزمایش دوم، نیز به مدت10 جلسه 5/1 ساعتی آموزش مهارت‌ تصمیم‌گیری دریافت کردند. به گروه کنترل نیز هیچ‌گونه آموزشی داده نشد. یافته‌ها: در پس‌آزمون برای گروه‏های آزمایشی، نگرش افراد معتاد نسبت به مواد مخدر که آموزش مهارت‌ حل مساله و تصمیم‌گیری را دریافت کرده بودند به طور معنا‌داری پایین‌تر از میزان نگرش افراد معتاد در گروه کنترل بود. بین دو گروه آزمایشی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش موید آن است که آموزش مهارت‌ حل مساله و مهارت‌ تصمیم‌گیری بر کاهش نگرش افراد معتاد نسبت به اثرات، خطرات و تمایل به مصرف مواد مخدر تاثیر مثبت دارد.
متن کامل [PDF 978 kb]   (7290 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/20 | پذیرش: 1393/2/20 | انتشار: 1393/2/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.