Khazaee R, Manshaee G, Atashpoor H, Golparvar M. Comparison of the Effectiveness of the Psychological Training Package of Substance Use Prevention and Cognitive-Behavioral Therapy on the Attitude toward Substance Use in Students Prone to Substance Use. etiadpajohi 2022; 16 (65) :49-74
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-2729-fa.html
خزایی روح الله، منشئی غلامرضا، آتش پور حمید، گلپرور محسن. مقایسه اثربخشی بسته آموزشی روان شناختی پیشگیری از مصرف مواد و درمان شناختی-رفتاری بر نگرش نسبت به مصرف مواد در دانشآموزان مستعد مصرف مواد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1401; 16 (65) :49-74
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2729-fa.html
دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده: (780 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بسته آموزشی روانشناختی پیشگیری از مصرف مواد و درمان شناختی-رفتاری بر نگرش نسبت به مصرف مواد در دانشآموزان مستعد مصرف مواد انجام شد. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. از میان دانشآموزان پسر مستعد مصرف مواد مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان در سال 1398، 45 دانشآموز به روش روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در سه گروه 15 نفره گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه نگرش نسبت به مصرف مواد بود. گروه آزمایش اول تحت 8 جلسه آموزش روانشناختی پیشگیری مصرف مواد و گروه آزمایش دوم تحت 8 جلسه درمان شناختی-رفتاری قرار گرفتند و گروه گواه هیچگونه درمانی دریافت نکرد. داده ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که اثر هر دو روش در اصلاح نگرش به مواد در دانشآموزان مستعد مصرف مواد معنادار بود و آموزش روان شناختی پیشگیری از مصرف مواد در اصلاح نگرش به مواد در مرحله پیگیری اثربخشتر از درمان شناختی-رفتاری بود. نتیجهگیری: متخصصان میتوانند به منظور اصلاح نگرش دانشآموزان مستعد نسبت به مصرف مواد از بسته آموزشی روان شناختی پیشگیری از مصرف مواد بهره گیرند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/8 | پذیرش: 1401/9/1 | انتشار: 1401/9/26