دوره 16، شماره 63 - ( 3-1401 )                   جلد 16 شماره 63 صفحات 334-309 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
چکیده:   (1127 مشاهده)
 هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد با تأکید بر مفاهیم اسلامی بر تصمیم‌گیری تکانشی و انعطاف‌پذیری شناختی زنان معتاد بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری شامل تمام زنان مصرف ­کننده مواد مراجعه‌کننده به کلینیک‌های ترک اعتیاد شهر مشهد در سال 1397 بود که 30 نفر به ‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایابی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی دریافت کردند. داده ­ها با استفاده از پرسشنامه‌های تکانشگری و انعطاف­ ‌پذیری شناختی جمع­ آوری و با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه ‌وتحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی موجب افزایش معنی­ دار انعطاف ­پذیری شناختی و کاهش تصمیم ­گیری تکانشی در شرکت­ کنندگان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد و این نتایج در پیگیری 2 ماهه نیز پایدار ماندند. نتیجه­ گیری: این پژوهش، حمایتی تجربی برای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی، برای کاهش تصمیم‌گیری تکانشی و افزایش انعطاف‌پذیری ‌شناختی زنان معتاد فراهم می‌کند.
متن کامل [PDF 473 kb]   (387 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/23 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.