دوره 15، شماره 60 - ( 5-1400 )                   جلد 15 شماره 60 صفحات 204-183 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده:   (2431 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر ارتقا سلامت روانی و کاهش نشخوار فکری زنان مطلقه دارای همسر وابسته به مواد تحت پوشش بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زنان مطلقه 20 تا 45 ساله دارای همسر وابسته به مواد تحت پوشش سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویر احمد در سال 1398 بود. از این بین، 40 زن به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر)  قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر دو گروه مقیاس پاسخ­ های نشخوار فکری و مقیاس سلامت عمومی را در پیش ­آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش برنامه آموزش خودکارآمدی (هشت جلسه هفتگی) را دریافت کرد، در حالی که اعضای گروه کنترل هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند و صرفا به پرسش­ نامه ­ها پاسخ دادند. داده­ ها با روش تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که پس از کنترل اثر پیش­آزمون، تاثیر آموزش خودکارآمدی در گروه آزمایش بر سلامت روانی و نشخوار فکری معنی ­دار بود و این برنامه آموزشی به طور معناداری باعث بهبود سلامت روان و کاهش نشخوار فکری در زنان مطلقه دارای همسر وابسته به مواد شد. نتیجه ­گیری: بر اساس این نتایج، آموزش خودکارآمدی می‌تواند در کاهش آثار زیان بار اعتیاد بر سلامت روان زنان مطلقه دارای همسران وابسته به مواد سودمند واقع شود.
متن کامل [PDF 488 kb]   (1118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/21 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.