دوره 14، شماره 58 - ( 11-1399 )                   جلد 14 شماره 58 صفحات 30-11 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (2895 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر تاب ­آوری در دانش ­آموزان با به آمادگی به اعتیاد بود. روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش ­آموزان مدارس دوره‌ی متوسطه‌ی دوم شهر ملایر در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل دادند. از میان آن‌ها، یک مدرسه به ­صورت در دسترس انتخاب و تعداد 300 نفر از دانش ­آموزان این مدرسه توسط پرسش­ نامه‌ی آمادگی اعتیاد غربال شدند. سپس، 34 دانش‌آموز که نمره ­ی بالاتر از نقطه­ ی برش کسب کردند و دارای آمادگی به اعتیاد بالا بودند، انتخاب و در گروه آزمایش (17 نفر) و گروه کنترل (17 نفر) به ‌صورت تصادفی جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، 12 جلسه برنامه‌ی مهارت‌های زندگی را دریافت نمودند. برای جمع­ آوری داده ­ها از پرسش ­نامه‌ی تاب­ آوری استفاده شد. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر تاب ­آوری در دانش ­آموزان با آمادگی به اعتیاد اثربخش بود و این برنامه آموزشی باعث افزایش معنادار تاب ­آوری در دانش ­آموزان با آمادگی به اعتیاد گروه آزمایش نسبت به دانش ­آموزان با آمادگی به اعتیاد در گروه کنترل شد. نتیجه‌گیری: می ­توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های زندگی نقش مهمی در افزایش تاب‌آوری در دانش‌آموزان با آمادگی به اعتیاد دارد و آموزش این مهارت‌ها می­تواند باعث افزایش تاب‌آوری در دانش ­آموزان با آمادگی به اعتیاد شود.
متن کامل [PDF 473 kb]   (1368 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.