دوره 14، شماره 58 - ( 11-1399 )                   جلد 14 شماره 58 صفحات 170-143 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (2697 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطه‌ای آشفتگی روان­ شناختی در رابطه طرح ­واره‌های ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی با گرایش به رفتارهای پرخطر (از جمله مصرف مواد مخدر و الکل) در دانش‌آموزان انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی از نوع مدل ­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 4779 نفر بود. نمونه ­ای به حجم 399 نفر از دانش‌آموزان با استفاده از فرمول اسلووین به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکت­ کنندگان پرسش ­نامه طرح ­واره‌های ناسازگار اولیه، پرسش ­نامه تنظیم شناختی هیجان، پرسش ­نامه خطر‌پذیری جوانان ایرانی و مقیاس آشفتگی روان ­شناختی را تکمیل کردند. داده ­ها با روش ­های همبستگی پیرسون و مدل ­سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که طرح­ واره‌های ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی تاثیرات مستقیم معناداری بر رفتارهای پرخطر (از جمله مصرف مواد مخدر و الکل) داشتند. همچنین، طرح ­واره‌های ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی از طریق آشفتگی روان­شناختی تاثیرات غیر مستقیم معناداری بر رفتارهای پرخطر داشتند. نتیجهگیری: به طورکلی، یافتههای پژوهش نشان داد که طرح­ واره‌های ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی می‌توانند با افزایش آشفتگی روان­ شناختی موجب بروز و تداوم گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان، به ویژه مصرف مواد مخدر و الکل که در این گروه شایعتر است، گردند.
متن کامل [PDF 698 kb]   (1319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/20 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.