دوره 15، شماره 59 - ( 2-1400 )                   جلد 15 شماره 59 صفحات 292-275 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روان شناسی، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران
چکیده:   (2983 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش الگوهای ارتباطی خانواده و فرهنگ مدرسه در گرایش به اعتیاد در دانش­ آموزان شهر تبریز بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل همه دانش ­آموزان دوره متوسطه شهر تبریز بود که 375 نفر از دانش ­آموزان به صورت نمونه ­گیری اینترنتی داوطلبانه انتخاب شدند. شرکت­ کنندگان پرسش­نامه الگوهای ارتباطی خانواده، پرسش ­نامه فرهنگ مدرسه و پرسش­نامه گرایش به اعتیاد را تکمیل کردند. داده­ها با روش­های همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین الگوی ارتباطی جهت­ گیری گفت و شنود و گرایش به اعتیاد رابطه منفی معنادار و بین جهت ­گیری همنوایی و گرایش به اعتیاد رابطه مثبت معناداری در دانش­ آموزان وجود داشت. همچنین، بین مولفه­ های فرهنگ مدرسه (روابط دانش­ آموزان، روابط دانش­ آموزان و معلمان و فرصت­ های آموزشی) و گرایش به اعتیاد روابط منفی معناداری وجود داشت. به علاوه، الگوهای ارتباطی خانواده و مولفه­ های فرهنگ مدرسه به ترتیب قادر به پیش­ بینی 7 و 11 درصد از واریانس گرایش به اعتیاد در دانش­ آموزان بودند. نتیجه­ گیری: با توجه به نقش متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده و فرهنگ مدرسه در پیش­ بینی گرایش به اعتیاد در نوجوانان، می­ توان از نتایج حاضر در برنامه­ های پیشگیری و درمان اعتیاد استفاده کرد.
متن کامل [PDF 447 kb]   (1565 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/6 | پذیرش: 1400/1/6 | انتشار: 1400/2/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.