دوره 14، شماره 58 - ( 11-1399 )                   جلد 14 شماره 58 صفحات 51-72 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (247 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی بین فرزندان دارای والدین وابسته و غیر وابسته به مواد انجام شد. روش: این پژوهش یک طرح علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل همه دانش­ آموزان پسر مدارس متوسطه دولتی (دوره اول و دوم) دبیرستان­ های غرب شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بود. از بین آن ­ها، 328 دانش­ آموز با استفاده از روش نمونه­ گیری چند مرحله ­ای انتخاب شدند. نمونه مطالعه در دو گروه مساوی از دانش­ آموزان با و بدون والدین وابسته به مواد قرار گرفت. شرکت­ کنندگان پرسش­نامه نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (فرم خودسنجی) و مقیاس خودپنداره را تکمیل کردند. همچنین، برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل نمرات ارزیابی پایانی نوبت اول استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که دانش ­آموزان دارای والدین وابسته به مواد در مقایسه با دانش ­آموزان بدون والدین وابسته به مواد به طور معناداری نمرات بالاتری در زمینه اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره منفی و پیشرفت تحصیلی ضعیف داشتند. نتیجه ­گیری: به نظر می­ رسد که والدین وابسته به مواد زمینه بروز اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره منفی و پیشرفت تحصیلی ضعیف را در فرزندان خود ایجاد می ­کنند.
متن کامل [PDF 409 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/25 | پذیرش: 1399/11/17 | انتشار: 1399/11/23