دوره 15، شماره 59 - ( 2-1400 )                   جلد 15 شماره 59 صفحات 64-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (778 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش ­بینی آمادگی به اعتیاد بر اساس سواد سلامت در دانشجویان دانشگاه پیام نور آمل در سال 1398-1397 انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشجویان دانشگاه پیام نور آمل بود که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 118 دانشجوی دختر و پسر با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. مقیاس آمادگی اعتیاد و پرسش ­نامه سواد سلامت برای جمع­ آوری داده ­ها استفاده شدند. یافته­ ها: نتایج حاکی از آن بود که بین آمادگی به اعتیاد و مولفه­های سواد سلامت (دسترسی، مهارت خواندن، فهم، ارزیابی، تصمیم ­گیری و کاربرد اطلاعات) روابط منفی معنی­ داری وجود داشت. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نمره کل سواد سلامت توانست به شکل منفی و معناداری 18 درصد واریانس آمادگی به اعتیاد را پیش­ بینی کند. از بین مولفه ­های سواد سلامت، فهم و تصمیم ­گیری و کاربرد اطلاعات توانستند 21 درصد از واریانس آمادگی به اعتیاد را به شکل منفی و معناداری تبیین کنند. نتیجه ­گیری: می ­توان گفت سواد سلامت از متغیرهای مرتبط با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان می ­باشد که باید در پیشگیری و درمان اعتیاد مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 550 kb]   (324 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/15 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.