Soltani L, Zeinali A. The Role of Parenting Styles, Addiction Proneness of Parents and Child's Temperament in Predicting the Addiction Proneness of Adolescent Students. etiadpajohi 2020; 13 (54) :127-146
URL:
http://etiadpajohi.ir/article-1-2223-fa.html
سلطانی لادن، زینالی علی. نقش شیوههای تربیتی، استعداد اعتیاد والدین و مزاج فرزند در پیشبینی استعداد اعتیاد دانشآموزان نوجوان. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. 1398; 13 (54) :127-146
URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-2223-fa.html
گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
چکیده: (3598 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش شیوههای تربیتی، استعداد اعتیاد والدین و مزاج فرزند در پیشبینی استعداد اعتیاد دانشآموزان نوجوان انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان نوجوان شهر خوی در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 2472 نفر بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 350 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسش نامههای شیوههای تربیتی، استعداد اعتیاد والدین، مزاج تجدیدنظرشده و استعداد اعتیاد نوجوانان بود که در اردیبهشت سال 1398 توسط دانشآموزان و اولیای آن ها تکمیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که شیوه تربیتی مقتدر پدر و مادر و نمره مزاج فرزند با استعداد اعتیاد دانشآموزان نوجوان بهطور کلی و هم در دخترها و پسرها رابطه منفی و شیوههای تربیتی مستبد و بیاعتنا پدر و مادر و استعداد اعتیاد پدر و مادر با استعداد اعتیاد دانشآموزان نوجوان بهطور کلی و هم در دخترها و پسرها رابطه مثبت داشت. اما شیوه تربیتی سهلگیر پدر و مادر با استعداد اعتیاد دانشآموزان نوجوان بهطور کلی و هم در دخترها و پسرها رابطه معناداری نداشت. همچنین شیوههای تربیتی، استعداد اعتیاد والدین و مزاج فرزند با هم بهطور معناداری توانستند 6/38 درصد از تغییرات استعداد اعتیاد دانشآموزان نوجوان، 40/5 درصد از تغییرات استعداد اعتیاد دانشآموزان دختر و 46/6 درصد از تغییرات استعداد اعتیاد دانشآموزان پسر را پیشبینی نمایند. نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده نقش شیوههای تربیتی، استعداد اعتیاد والدین و مزاج فرزند در پیشبینی استعداد اعتیاد دانشآموزان نوجوان بود. ضروری است که متخصصان و مسئولان بر اساس نقش و سهم متغیرهای مذکور برنامههایی برای کاهش استعداد اعتیاد دانشآموزان نوجوان طراحی و اجرا کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/21 | پذیرش: 1398/11/24 | انتشار: 1398/11/30