دوره 12، شماره 49 - ( ويژه نامه2 1397 )                   جلد 12 شماره 49 صفحات 144-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد واحد علو تحقیقات
چکیده:   (4509 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل آموزش مهارت­ های اثربخش در پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدردر میان مددجویان کانون ­های اصلاح و تربیت کشور انجام شده است. به همین منظور به بررسی مولفه­ های تاثیر گذار در بعد مهارتی شامل حل­ مسئله، برقراری ارتباط، کنترل استرس، خشم، رفتار و شناسایی شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب و ارائه ساز و کارهای اجرایی برای پیاده ­سازی مدل آموزش اثربخش در پیشگیری از سوء ­مصرف مواد مخدر و محرک پرداخته شد. روش:  این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده­ ها از تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است گه در آن از روش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شد. تعداد 22 متخصص با سابقه مربی­ گری و 212 نفر از شاغلین در کانون اصلاح تربیت اعضای دلفی بودند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسش­ نامه محقق ساخته بود. برای تعیین روایی محتوایی از قضاوت خبرگان استفاده شد. آلفای کرونباخ پرسش ­نامه 0/981 به دست آمد. یافته­ ها: نتایج نشان داد موثرترین مولفه­ ها در وضعیت مطلوب در بعد مهارتی عبارت بودند از: حل­ مسئله مددجویان (0/92)، برقراری ارتباط (0/93)، مدیریت استرس (0/91) و رفتار (0/95). نتیجه­ گیری: تفاوت معناداری بین وضع موجود و مطلوب در زمینه حل­ مسئله، برقراری ارتباط، کنترل استرس و خشم و رفتار مددجویان وجود دارد.
متن کامل [PDF 777 kb]   (1204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/6 | پذیرش: 1397/12/9 | انتشار: 1398/1/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.